spacer
Español (España, Alfabetización Internacional)Català (Català)English (United States)  
 
 
spacer
 
  spacer
separador
 

Blog / Recent press articles

   
   
  Search   
Article ARA (maig 2016): "Neolític global"

Les relacions humanes expressen sovint relacions de poder. Es té poder sobre els altres quan s’aconsegueix que facin el que tu vols que facin malgrat els altres no vulguin fer-ho, o quan ets capaç d’impedir que facin allò que volien fer si tu no vols que ho facin. En el context internacional les grans potencies pugnen per establir i mantenir un poder hegemònic en algunes àrees geogràfiques, tractant alhora de foragitar el d’altres potències.

 

Això passa, com a mínim, des de l’establiment dels grans centres de poder conformats a partir de la “revolució neolítica”, especialment en els darrers 6000 anys. Aquesta “revolució” fou de fet un procés gradual que permeté un creixement demogràfic sense precedents, l’aparició de ciutats, una acumulació de riquesa i poder per part de les elits, jerarquització i desigualtats socials, una divisió molt especialitzada del treball, exèrcits i guerres a gran escala, funcionaris, així com religions burocratitzades com fonts de legitimació política.

 

Aquestes conseqüències de la revolució neolítica encara perduren. De fet, malgrat les posteriors revolucions industrial i tecnològica pot dir-se que en bona mesura seguim vivint dins de les conseqüències del neolític. Vivim en un neolític globalitzat.

 

En els darrers cent anys resulten constatables dues tendències en l’àmbit internacional: l’augment del nombre d’estats –avui hi ha quatre vegades més estats que fa cent anys- i l’aparició d’organitzacions polítiques i econòmiques supraestatals (com la UE).

 

Quan a principi dels anys noranta del segle passat es va produir l’esfondrament dels estats socialistes de l’est europeu, alguns analistes varen pronosticar un món més integrat i menys conflictiu sota l’hegemonia de les democràcies occidentals encapçalades pels Estats Units. La democràcia, es deia, s’estendria i les relacions polítiques en el món unipolar posterior a la guerra freda serien fonamentalment pacífiques i de signe fonamentalment econòmic. Reapareixia, així, la idea il·lustrada del “comerç” com a precondició d’unes relacions pacífiques entre estats (Montesquieu, Madison). La UE es presentava com el model d’integració internacional de futur.

 

Actualment, però, s’observa un panorama bastant diferent. En el segle XXI el nombre de democràcies s’ha estancat i en alguns països ha retrocedit (Rússia, Turquia, etc). Malgrat que dels tres antics estats socialistes de l’est europeu (URSS, Txecoslovàquia i Iugoslàvia) han sorgit 24 estats, Rússia ha recuperat una posició de potència regional clàssica a l’Àsia central, Ucraïna i el Càucas, i ha reforçat la seva presència com actor internacional en zones de conflicte (Orient mitjà). El canvi de Ieltsin a Putin ha estat un bany de realisme davant d’algunes expectatives poc atentes a la història.

 

El segle XXI ha vist reemergir la importància dels mapes i de la lluita per l’hegemonia internacional per part de diversos actors globals i regionals, públics i privats. El centre de gravetat està des de fa anys configurat al voltant d’Àsia i del Pacífic. La paradoxal Xina capitalista-comunista, un dels estats amb més creixement econòmic i alhora amb més desigualtats socials del món, ha reforçat molt significativament la seva influència política, econòmica i militar. No es tracta d’una Xina amb vocació autàrquica i de potencia merament regional, sinó que mostra una clara voluntat d’influència global. Xina emergeix avui com la potència hegemònica de futur, mentre que Japó, Iran, Índia i Pakistan presenten les seves opcions com a potencies a tenir en compte en el tauler polític de les contraposades  aliances de futur.

 

La història no “progressa” pràcticament mai en una sola direcció. Les autopercepcions de les col·lectivitats canvien amb rapidesa quan ho fa el seu pes relatiu respecte al d’altres actors. I amb l’autopercepció canvien els interessos i les expectatives.

 

D’una banda, l’experiència empírica mostra que les guerres a gran escala son una constant de les societats humanes des de fa 6000 anys. D’altra banda, també mostra que l’augment del comerç ha generat resultats ambivalents en termes de pacificació de les relacions internacionals (en contrast amb les relacions pacífiques entre democràcies).

 

Tucídides, el primer historiador i politòleg “modern”, ja assenyalava que les organitzacions polítiques acostumen a entrar en conflicte per tres motius: els interessos, l‘honor i l’augment de poder. Es tracta de tres components dinàmics que ni tan sols en una situació d’hegemonia es troben del tot satisfets.

 

Hi ha comportaments humans que canvien poc per molta revolució tecnològica que inventem. En l’esfera internacional tampoc no hi ha postmodernitat, sinó la continuació d’una modernitat clàssica que segueix l’estela lògica de les societats neolítiques, ara a escala dels grans actors mundials.

 

Les democràcies liberals no deixen de ser sistemes de relacions i equilibris de poder decantades històricament a través de lluites i de relacions antagòniques d’idees, passions, interessos i identitats. Hi ha progrés moral i polític (democràcies liberals, drets humans, estats de benestar), però es tracta d’un procés lent, ple d’alts i baixos, i produït més per decantació pràctica i equilibris de poder que per aplicació directa de teories polítiques i morals universalistes. Es la intuïció antropològica del Kant vell, molt més realista i pessimista que el Kant de la Crítica de la Raó Pràctica, quan a La Pau Perpetua (1795) aposta per aconseguir el progrés moral a través del progrés legal de l’àmbit internacional.

 

Les idees polítiques i morals son importants pel progrés, però normalment ho son més les institucions (Hegel), i encara més les configuracions pràctiques entre poders. I així, malgrat tot i malgrat nosaltres mateixos, anem avançant, com diu Gloucester a l’inici del Ricard III de Shakespeare, des de “l’hivern del nostre descontent”.

Comments

There are currently no comments, be the first to post one.

Post Comment

Name (required)

Email (required)

Website

CAPTCHA image
Enter the code shown above in the box below

Subscribe to blog

Subscribe to my blog and you will receive the last entries in your RSS reader or by email

Subscribe by RSS
Subscribe by email

Per mesos
January 2023 (1)
February 2022 (1)
September 2018 (2)
July 2018 (4)
May 2018 (3)
April 2018 (1)
March 2018 (3)
February 2018 (1)
January 2018 (3)
December 2017 (1)
November 2017 (2)
October 2017 (4)
September 2017 (2)
July 2017 (2)
June 2017 (2)
May 2017 (2)
April 2017 (2)
March 2017 (3)
February 2017 (2)
January 2017 (2)
December 2016 (2)
November 2016 (2)
October 2016 (3)
September 2016 (1)
July 2016 (1)
June 2016 (2)
May 2016 (3)
April 2016 (1)
March 2016 (2)
February 2016 (2)
January 2016 (2)
December 2015 (2)
November 2015 (1)
October 2015 (2)
September 2015 (2)
August 2015 (2)
July 2015 (1)
June 2015 (3)
May 2015 (2)
April 2015 (1)
March 2015 (3)
February 2015 (2)
January 2015 (2)
December 2014 (2)
November 2014 (3)
October 2014 (2)
September 2014 (1)
July 2014 (3)
June 2014 (2)
May 2014 (2)
April 2014 (3)
March 2014 (1)
February 2014 (2)
January 2014 (3)
December 2013 (4)
November 2013 (1)
October 2013 (2)
September 2013 (2)
August 2013 (1)
July 2013 (1)
June 2013 (2)
May 2013 (2)
April 2013 (3)
March 2013 (2)
February 2013 (2)
January 2013 (1)
December 2012 (3)
November 2012 (2)
October 2012 (2)
September 2012 (2)
July 2012 (2)
June 2012 (3)
May 2012 (2)
April 2012 (2)
March 2012 (2)
February 2012 (1)
January 2012 (3)
December 2011 (2)
November 2011 (2)
October 2011 (2)
September 2011 (1)
August 2011 (2)
July 2011 (2)
June 2011 (2)
May 2011 (2)
April 2011 (2)
March 2011 (2)
February 2011 (1)
January 2011 (3)
December 2010 (3)
October 2010 (1)
September 2010 (1)
July 2010 (4)
June 2010 (3)
May 2010 (1)
April 2010 (3)
March 2010 (1)
February 2010 (5)
January 2010 (2)
   
spacer   spacer
 
 
  | Copyright 2009 by Ferran Requejo By Magik@ment