spacer
   
Español (España, Alfabetización Internacional)Català (Català)English (United States)  
 
 
spacer
 
  spacer
separador
 

Bloc de notas / Últimos artículos en prensa

   
   
  Buscar   
Article ARA (juliol 2013): "Federalisme de fum"
Quan un partit polític rellevant anuncia canvis en les seves bases ideològiques, en el seu programa o en la seves estratègies mereix que es dediqui atenció a les novetats que anuncia. És el cas dels documents aprovats pel PSOE en el seu Consell Territorial celebrat a Granada (6 de juliol 2013). Uns documents que han estat presentats en mitjans de comunicació per alguns dels dirigents socialistes, inclosos alguns del PSC, com un gir radical en l’aprofundiment vers un model federal.

Es dona la circumstància que poques setmanes abans (maig del 2103), la Fundació Rafael Campalans, vinculada al PSC, va presentar un document de treball (Document n.163) titulat “Per una reforma constitucional federal”.

 

La primera cosa que sorprèn és el diferent contingut d’ambdues propostes. La de la Fundació Campalans és políticament més avançada i analíticament molt més elaborada que la dels socialistes espanyols. Tanmateix, sembla que el PSC no l’ha fet seva, sinó que ha signat amb entusiasme la del PSOE. Aquí ens centrarem només en aquesta última.

 

Avancem la conclusió general: en termes estrictes, la proposta del PSOE no es federal. Simplement. S’utilitza més la paraula, que el concepte i no es mostra tenir coneixements sòlids del funcionament de les democràcies federals més avançades o descentralitzades del món, especialment les de caràcter plurinacional. Més aviat, en termes generals es manté la lògica de l’estat de les autonomies actual amb algunes propostes de reforma, molt genèriques i bastant confuses, s’ha de dir, com un nou Senat, la clarificació competencial, les conferències de presidents, l’estímul de l’eficàcia i transparència del sistema, etc, però tot conservant la lògica autonòmica actual, que és de caire més regional que federal. La política europea de les CCAA es planteja des de “la jurisprudència constitucional”, és a dir, des de les sentències del TC fetes en el marc actual durant les quatre darreres dècades. A més s’incideix en una vocació d’intervenció constant per part del poder central cas que es produïssin diferències en el desenvolupament de les competències de les autonomies (en nom de la cohesió territorial i de la “igualtat”, naturalment !). Aquesta és una actitud antifederal. També es parla de federalisme cooperatiu i pluralista, però no hi ha massa del segon component. La cooperació, que d’acord amb la política comparada sabem que té el perill de dissoldre la lògica federal (Alemanya), s’emmarca fonamental en un nou Senat, més que en unes relacions intergovernamentals que introdueixin lògiques competitives. Per la seva banda, el “pluralisme” no arriba ni a regular el caràcter plurilingüístic o pluricultural del conjunt de l’estat, tampoc en els símbols i les institucions. No es neguen relacions bilaterals, però “sometida a ese marco multilateral”. La lògica segueix essent molt unitarista, refractària a la plurinacionalitat i d’estils estatalistes. L’ordinalitat de les transferències econòmiques interterritorials no queda gens garantida i es volen homogeneïtzar impostos. El document deixa aspectes claus com “interpretables”, què ja sabem que vol dir a partir del desenvolupament que s’ha fet de la constitució de 1978 per part dels governs centrals –mani qui mani- i d’institucions de l’estat (tribunal suprem i tribunal constitucional). D’altra banda, es segueix dins del marc mental de les “nacionalidades y regiones” -cada comunitat autònoma definiria si és una cosa o l’altra. El terme “nacionalitat” segueix emprant-se amb alegria: no serveix per distingir el que és nacionalment diferent del que no ho és. Els ciutadans de Catalunya seguirien sense disposar de procediments específics de protecció dels seus drets individuals i col·lectius, tant en l’esfera interna com en l’esfera europea i  internacional (regulats en alguns estats federals). El sistema de govern del poder judicial es planteja des d’una “cierta territorialización (respetando su caràcter de poder único y exclusivo del Estado)”. Òbviament, del “dret a decidir” no hi ha notícies.

 

A banda del petit detall que per implementar algunes de les tímides mesures proposades s’ha de reformar la Constitució i que aquesta reforma requereix com a mínim l’acord de PSOE i PP (s’imaginen quina reforma “federal” poden fer aquests dos partits si es posen d’acord?), la proposta mostra un to i un llenguatge genèric corresponent a una cultura política molt més unitària que federal. No és cap “tercera via” (les terceres vies quasi mai ho són). Tot és molt antiquat. Aquests documents del PSOE establerts al Consell de Granada semblen pensats més per restablir les relacions amb el PSC –com si això fos el més important- que en oferir un model plausible i que pugui ser acceptable per la majoria de partits i ciutadans de Catalunya (i del País Basc). Una democràcia plurinacional avançada segueix situada bastant més enllà del que semblen donar de sí  les neurones dels dirigents del PSOE. Aquest “federalisme” segueix sent bàsicament una coartada per fer veure que les coses es mouen per després romandre pràcticament al mateix lloc. Tot indica que ja els hi va bé. Fum.

Comments

There are currently no comments, be the first to post one.

Post Comment

Name (required)

Email (required)

Website

CAPTCHA image
Enter the code shown above in the box below

Suscríbete al blog

Suscríbete al bloc de notas y recibe las novedades en tu lector RSS o en tu correo electrónico

Suscríbete por RSS
Suscríbete por email

Per mesos
enero 2023 (1)
febrero 2022 (1)
septiembre 2018 (2)
julio 2018 (4)
mayo 2018 (3)
abril 2018 (1)
marzo 2018 (3)
febrero 2018 (1)
enero 2018 (3)
diciembre 2017 (1)
noviembre 2017 (2)
octubre 2017 (4)
septiembre 2017 (2)
julio 2017 (2)
junio 2017 (2)
mayo 2017 (2)
abril 2017 (2)
marzo 2017 (3)
febrero 2017 (2)
enero 2017 (2)
diciembre 2016 (2)
noviembre 2016 (2)
octubre 2016 (3)
septiembre 2016 (1)
julio 2016 (1)
junio 2016 (2)
mayo 2016 (3)
abril 2016 (1)
marzo 2016 (2)
febrero 2016 (2)
enero 2016 (2)
diciembre 2015 (2)
noviembre 2015 (1)
octubre 2015 (2)
septiembre 2015 (2)
agosto 2015 (2)
julio 2015 (1)
junio 2015 (3)
mayo 2015 (2)
abril 2015 (1)
marzo 2015 (3)
febrero 2015 (2)
enero 2015 (2)
diciembre 2014 (2)
noviembre 2014 (3)
octubre 2014 (2)
septiembre 2014 (1)
julio 2014 (3)
junio 2014 (2)
mayo 2014 (2)
abril 2014 (3)
marzo 2014 (1)
febrero 2014 (2)
enero 2014 (3)
diciembre 2013 (4)
noviembre 2013 (1)
octubre 2013 (2)
septiembre 2013 (2)
agosto 2013 (1)
julio 2013 (1)
junio 2013 (2)
mayo 2013 (2)
abril 2013 (3)
marzo 2013 (2)
febrero 2013 (2)
enero 2013 (1)
diciembre 2012 (3)
noviembre 2012 (2)
octubre 2012 (2)
septiembre 2012 (2)
julio 2012 (2)
junio 2012 (3)
mayo 2012 (2)
abril 2012 (2)
marzo 2012 (2)
febrero 2012 (1)
enero 2012 (3)
diciembre 2011 (2)
noviembre 2011 (2)
octubre 2011 (2)
septiembre 2011 (1)
agosto 2011 (2)
julio 2011 (2)
junio 2011 (2)
mayo 2011 (2)
abril 2011 (2)
marzo 2011 (2)
febrero 2011 (1)
enero 2011 (3)
diciembre 2010 (3)
octubre 2010 (1)
septiembre 2010 (1)
julio 2010 (4)
junio 2010 (3)
mayo 2010 (1)
abril 2010 (3)
marzo 2010 (1)
febrero 2010 (5)
enero 2010 (2)
   
spacer   spacer
 
 
  | Copyright 2009 by Ferran Requejo By Magik@ment